دروازه قرآن
این فایل به صورت پاورپوینت و شامل 44 اسلاید می باشد.
گوشه ای از مطلب:
این دروازه بانابخردی شهرداری شیراز به دستور رضاخان در سال 1316شمسی ویران شد وقرآنش به موزه پارس انتقال یافت .اما باردیگر این دروازه بابلندنظری یکی ازبازرگانان معروف شیراز بنام مرحوم حسین ایگار در سال 1328شمسی تجدید بنا گردید. این بنا در تاریخ 19/9/1375باشماره 1800در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. دروازه قرآن در شمال شرقی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز بسمت شهرمرودشت واقع شدهاست. . این بنای تاریخی در کنار فلکه طاووسیه شیراز قرار دارد. دروازه قرآن در فاصله کمتر از ده متری مقبره خواجوی کرمانی و همچنین فاصله کمتر از پانصد متری باغ جهان نما و همچنین فاصله کمتر از هزار متری مقبره شاعر نامدار پارسی زبان حافظ شیرازی و باغ جهان نما قرار دارد.
همبستگی بر حسب ساختار منظمی که در آن کل مهمتر از اجزای فردی آن است قابل درک است.این خصوصیت غالب مناظر طبیعی یا فرهنگی خودسازمانده-برنامه ریزی شده یا طراحی شده است. وحدت و هماهنگی با این خصوصیت مترادفند.اگرچه اغلب مناظری که تغییرات مقتصدانه ی حرفه ای در آنها صورت گرفته فاقد چنین کیفیاتی میباشند.
تنوع و پیچیدگی از طریق عناصری با مقیاس ها و لایه های متفاوت و متضاد با هم تعریف میشود.این خصوصیت در تمام مناظر خود سازمانده (به درجات مختلف) و اکوسیستم های سالم به چشم میخورد.محیط های ساده یکنواخت و فاقد تنوع در نتیجه ی اعمال مدیریت –طراحی و یا سایر تغییرات انسانی ساده سازی شده اند.
این دروازه در ابتدا در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی در آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند در دوره زندیه کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، در اتاقک بالای آن جای داد. این قرآنها، که به «قرآن هفده من» معروفاند، اکنون از دروازه قرآن به موزه پارس انتقال یافتهاند. دروازه قرآن در دوره قاجاریه به علت وقوع چندین زلزله دچار صدمات زیادی شد که محمد زکی خان نوری آنرا تعمیر نمود. این بنا در گذشته طاق قران نیز نامیده شدهاست. روزهای اول هرماه مردم از شهر خارج شده و از زیر این طاق عبور میکردهاند.
این فایل شامل: